Mimo dále uvedená pojištění, je uzavřeno i úrazové pojištění, které se týká všech akcí, které organizuje nebo spoluorganizuje ZV OSŽ (rekreace, sport, kulturní akce, dětské tábory atd). Pojištění se samozřejmě týká pouze členů OSŽ a jejich rodinných příslušníků.

 

 

 

POJIŠTĚNÍ ODPOVĚDNOSTI Z VÝKONU POVOLÁNÍ »

 

OSTATNÍ POJIŠTĚNÍ A ÚVĚRY »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-------------------------------------


Pojištění odpovědnosti z výkonu povolání

 

Vážení členové OSŽ,

již od roku 1998 máte možnost využít pojištění odpovědnosti v případě, že zaměstnavateli způsobíte
při výkonu svého povolání škodu. Pojištění odpovědnosti má významné postavení v posílení životních jistot jednotlivých zaměstnanců - členů OSŽ v souvislosti s riziky, kterým je vystaven zaměstnanec – člen OSŽ ve vztahu k zaměstnavateli.
Pojištění odpovědnosti jsme zprostředkovali pro Vás ve spolupráci s makléřskou společností C.E.B., a.s. (dříve MARSH, s.r.o.).

Základní informace a odpovědi:
1. Smlouvou mezi OSŽ a Pojišťovnou Kooperativa a.s. (dále jen pojišťovna) byly mimořádně a pouze pro členy OSŽ, zakotveny podmínky, za kterých Vás nepojistí žádná pojišťovna v České republice. Tato výhodnost je dána předpokladem pojišťovny, že tento produkt bude nabízen všem členům OSŽ a že se většina členů OSŽ pojistí.
Účastníkem tohoto pojištění se tedy může stát pouze člen OSŽ !!!

2. Výhody tohoto pojištění využijete, pokud dodržíte stanovená pravidla:
• Zvolíte výši pojistné částky 80 000 Kč, 120 000 Kč, 160 000 Kč, 240 000 Kč, 320 000 Kč (pojistné částky označené tučně jsou novou nabídkou pojišťovny). OSŽ tak vychází vstříc členům, kteří požadují vyšší pojistné plnění.
• Zaplatíte prostřednictvím své odborové organizace OSŽ na účet OSŽ ústředí, podle zvolené pojistné částky, pojistné ve výši 125 Kč, 300 Kč, 400 Kč, 700 Kč, 1000 Kč. Termín úhrady pojistného je jednou za rok a to k datu prvního pojištění. Tak dojde k pokračování Vašeho „Pojištění odpovědnosti“ v dalším roce.
• Při pojistné události budete dodržovat následující postup.

Postup v případě pojistné události – rady právníka :

A. NIC NEPODEPISUJTE. V drtivé většině případů nelze vzít váš podpis zpět.
• Neuznávejte žádný závazek bez konzultace s právníkem, nejlépe s právním oddělením OSŽ-Ústředí.
• V případě mimořádné okolnosti, či skutečnosti mající za následek vznik mimořádné události, ale i v případě avizovaného porušení pracovní kázně, nikdo není povinen vypovídat o předmětné skutečnosti hned na místě nebo po skončení směny.
• Než se pro výpověď rozhodnete, doporučujeme vždy, ve vlastním zájmu, PORADIT SE s právníkem.
• Pokud se rozhodnete vypovídat, vždy musíte být informováni vyslýchajícím, jako KDO vypovídáte, svědek, obviněný, apod.
• Jako svědek máte právo vždy odepřít výpověď. Bez předchozí porady s právníkem totiž nemůžete nikdy bezpečně vědět, zda byste sobě svojí výpovědí nenavodil nebezpečí ze zahájení TRESTNÍHO STÍHÁNÍ.
• Každý, kdo odepře výpověď, nemůže být stíhán, či jinak postižen. Vypovídat je totiž Vaše právo, teprve potom povinnost. A to za zákonem stanovených podmínek. Nemusíte odpovídat dokonce, ani na dotazy důvodů pohnutek proč nechcete vypovídat, které Vás vedly k odmítnutí výpovědi.

ŘIĎTE SE POKYNY PRÁVNÍKŮ, NEJLÉPE radami právníků OSŽ - tel.: 972 241 961 JUDr. Petr Večeř, nebo 972 241 960
E-mail : petr.vecer@osz.org. oszusteso@osz.org.Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny případně Ekonomicko sociální oddělení OSŽ– Ústředí vedoucí oddělení.  Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny

Zaměstnavatele upozorněte, že jste pojištěni a že pojistnou událost bude likvidovat zprostředkovatel pojištění odpovědnosti – společnost C.E.B. a.s.

POJISTNOU UDÁLOST NAHLASTE buď přímo zprostředkovateli pojištění odpovědnosti (společnosti C.E.B.), jen v případě, je-li řízení k Vaší osobě o škodě ze strany zaměstnavatele uzavřeno a úhrada škody je vám vyměřena rozhodnutím zaměstnavatele.
POJISTNOU UDÁLOST NAHLASTE zprostředkovateli pojištění odpovědnosti !!! Nebo  na ZV OSŽ žst. Kralupy nad Vltavou.
Zastoupení: za společnost C.E.B., a.s., Lublaňská 57, 120 00 Praha 2
ZAJIŠŤUJE
pan Luděk Tvrdý – odborné poradenství tel. 221 590 111, 221 590 315,
fax: 221 590 310
ceb@cz-ceb.com Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny , ludek.tvrdy@cz-ceb.com Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
www.cz-ceb.com

Společnost C.E.B., a.s., Lublaňská 57, 120 00 Praha 2 zajišťuje makléřskou činnost pro Pojišťovnu Kooperativu, a.s. V minulých letech a začátkem roku 2006 tuto činnost zajišťovala společnost MARSH. Společnost C.E.B., a.s. v plném rozsahu převzala veškeré činnosti společnosti MARSH
a je jeho nástupnickým subjektem.

Při vyřizování pojištění se přímo neobracejte na pracoviště a zaměstnance nebo jiné zprostředkovatele Pojišťovny KOOPERATIVY,a.s.. Pojistnou smlouvu OSŽ většinou neznají a nedokáží likvidovat pojistnou událost při zvýhodněných podmínkách.
V nejbližší Pojišťovně Kooperativy, a.s. si vyzvedněte pouze tiskopis „Oznámení škodní události“.


Postup jak se pojistit je velmi jednoduchý.
Pokud jste člen ZO OSŽ žst. Kralupy nad Vltavou dostavte se do kanceláře ZV OSŽ nebo do některé z regionálních kanceláří, zde zaplatíte částku 125 Kč nebo 300 Kč (nebo nové smluvně dohodnuté částky 400 Kč, 700 Kč, 1000 Kč) a nahlásíte svoje osobní data.
a) Částka 125 Kč za rok zajišťuje Vaše pojištění odpovědnosti po dobu jednoho pojistného
roku , tj. 365 nebo 366 dní, od druhého dne po zaplacení pojistného, to je eventuální škody, které
způsobíte zaměstnavateli a ve vyjmenovaných případech i náklady řízení před soudem,
až do výše 80.000 Kč.


b) Částka 300 Kč za rok zajišťuje Vaše pojištění odpovědnosti po dobu jednoho pojistného
roku ,tj. 365 nebo 366 dní, od druhého dne po zaplacení pojistného, to je eventuální škody, které
způsobíte zaměstnavateli a ve vyjmenovaných případech i náklady řízení před soudem,
až do výše 120.000 Kč.

 
c) Částka 400 Kč za rok zajišťuje Vaše pojištění odpovědnosti po dobu jednoho pojistného
roku , tj. 365 nebo 366 dní, od druhého dne po zaplacení pojistného, to je eventuální škody, které
způsobíte zaměstnavateli a ve vyjmenovaných případech i náklady řízení před soudem,
až do výše 160.000 Kč.


d) Částka 700 Kč za rok zajišťuje Vaše pojištění odpovědnosti po dobu jednoho pojistného
roku , tj. 365 nebo 366 dní, od druhého dne po zaplacení pojistného, to je eventuální škody, které
způsobíte zaměstnavateli a ve vyjmenovaných případech i náklady řízení před soudem,
až do výše 240.000,- Kč.


e) Částka 1000 Kč za rok zajišťuje Vaše pojištění odpovědnosti po dobu jednoho pojistného
roku , tj. 365 nebo 366 dní, od druhého dne po zaplacení pojistného, to je eventuální škody, které
způsobíte zaměstnavateli a ve vyjmenovaných případech i náklady řízení před soudem,
až do výše 320.000,-- Kč.
Přitom Vaše spoluúčast, kterou musíte v případě pojistné události zaplatit činí 500 Kč.

Pojištěn(a) jste ihned druhý den po zaplacení, za předpokladu, že přihláška bude odeslána
do jednoho měsíce, ve zdůvodněných případech maximálně do dvou měsíců, na OSŽ – Ústředí.

Dle smlouvy o spolupráci mezi OSŽ a C.E.B., a.s. jsou přihlášky k pojistné smlouvě postoupeny
z OSŽ – Ústředí na C.E.B. a.s. jedenkrát měsíčně, zpravidla první týden následujícího měsíce.
Odborové organizace OSŽ jsou povinné přihlášky za příslušný měsíc zaslat do konce měsíce nebo
na nejpozději do 5 - tého dne následujícího měsíce. Přihlášky je nutné posílat vždy, každý měsíc
s ohledem na možný vznik pojistné události u účastníka, jehož přihláška nebyla ještě předána C.E.B, a.s.
a pojišťovně Kooperativa.

Pozor na nebezpečí z komplikací při přiznání náhrady za pojistnou událost z důvodu pozdě zaslaných přihlášek.
Pozor, při nezaslání přihlášek pojištění nevznikne !!!


Při sjednávání výše pojistného, je nutné vycházet z Vaší hrubé mzdy, protože v případě pojistné události Vám zaměstnavatel podle Zákoníku práce může dát k úhradě částku dosahující až 4,5 násobku (maximálně) Vaší průměrné měsíční hrubé mzdy. Od hrubé mzdy se odvozuje výše pojistného za rok.

Možnost pojistit se na vyšší částku má tedy své opodstatnění u všech zaměstnanců, jejichž 4,5 násobek průměrného měsíčního hrubého platu přesahuje částku 80 000 Kč, 120 000 Kč, 160 00 0 Kč, 240 000 Kč a 320 000 Kč.

V případě pojistného plnění v průběhu roku, pokud za Vás pojišťovna zaplatí zaměstnavateli jím předepsanou náhradu škody musíte se opět pojistit. Přihláškou u své odborové organizace zaplacením nové pojistky za 125 Kč, 300 Kč, 400 Kč, 700 Kč a 1000 Kč můžete začít nový pojistný rok. Ten se počítá od data provedené úhrady.

Při podání přihlášky u Vaší odborové organizace požadujte od předsedy nebo od jím pověřené osoby a
po zaplacení pojistného, předání originálu „Příjmového dokladu“. Současně poskytněte Vaše osobní údaje, které předseda nebo jím pověřená osoba vyplní do formuláře – PŘIHLÁŠKY K POJIŠTĚNÍ.
Předseda nebo jím pověřená osoba odborové organizace OSŽ vyplněné formuláře - originály předá nebo zašle jednou za měsíc na adresu
O D B O R O V É S D R U Ž E N Í Ž E L E Z N I Č Á Ř Ů
Hospodářsko finanční oddělení
ČD žst. Praha – Holešovice, Partyzánská 24, 170 00 Praha 7
poštovní adresa: P.O. BOX 192, 170 04 PRAHA 74
e – mail: oszhfo@osz.org Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny

Pokyny pro odborové organizace OSŽ :

Nový formulář naleznete na www.osz.org a v příloze tohoto materiálu.
Vybrané pojistné se zasílá na účet OSŽ – Ústředí u České spořitelny, a.s. 2000290369 / 0800.
Jako variabilní symbol (VS) uveďte organizační číslo odborové organizace nikoli IČ . Do položky konstantní symbol (KS) uveďte číslo 2558. Vybrané pojistné za jednotlivé měsíce zašlete na účet OSŽ – Ústředí. Seznam pojištěnců předejte nebo zašlete nejpozději do 5– tého dne následujícího měsíce. Vybrané pojistné je možně předat do pokladny OSŽ – Ústředí, Hospodářsko finančního oddělení, účtárna nebo na územních pracovištích Praha, Plzeň, Olomouc.
Kopie příjmových dokladů NEZASÍLEJTE. Uvedené doklady slouží pro potřebu Vašeho účetnictví a potřebu účastníka pojištění.
V případě pojistné události je odborová organizace OSŽ povinna potvrdit a dokladovat zaplacení pojistného členem OSŽ.
Odborová organizace musí archivovat seznam - přihlášky k pojištění se všemi daty a náležitostmi včetně dokladů o zaplacení pojistného.


POZNÁMKA.
Apelujeme zde na předsedy i členy odborových organizací OSŽ, aby našli způsob, jakým by se informace o možnosti pojistit se, dostala ke všem členům OSŽ v zaměstnaneckém poměru případně ostatním zaměstnancům. Apelujte na jejich odpovědnost vůči sobě a jejich rodinám.
Pro odborové organizace OSŽ, kterým doposud výhodnost pojištění unikala a nevěnovaly se dostatečně propagaci pojištění odpovědnosti mezi svými členy, doporučujeme podrobněji se seznámit s výhodami této velmi nadstandardní služby pro členy OSŽ. Seznamte členy s výhodami pojištění a pokud nezodpovíte jejich dotazy, obracejte se na

Aktuální informace: www.osz.org - adresář Informace o pojištění
Kooperativa /+ přihláška k pojištěn.

………………………………………..…………………………………………………………


Další aktuální informace k likvidaci škod Vám zajistí zprostředkovatel pojištění odpovědnosti
pro pojišťovnu Kooperativu společnost C.E.B., a.s., Lublaňská 57, 120 00 Praha 2
pan Luděk Tvrdý – odborné poradenství tel. 221 590 111, 221 590 315,
fax: 221 590 310
ceb@cz-ceb.com Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny , ludek.tvrdy@cz-ceb.com Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
www.cz-ceb.com




Správný postup při uplatnění pojistné události
Sdělení společnosti C.E.B., a.s. ke správnému postupu při likvidaci pojistné události je následující:

Doporučení ze strany společnosti C.E.B., a.s. na dokladování pojistných událostí vychází z potřeb Pojišťovny Kooperativa, a.s. a týká se správného vyplňování protokolů o škodě pro určování výše způsobené škody a jejího odškodnění.
Pojištěný zaměstnanec – člen OSŽ nahlásí pojistnou událost zástupci společnosti C.E.B., a.s. , až v okamžiku, kdy je celý škodní případ u zaměstnavatele dořešen.

Při vyplňování protokolů o škodě pojišťovna požaduje zejména:
• požadavek zaměstnavatele na náhradu škody s přesným uvedením data vzniku a důvodu zavinění pracovníkem a výše požadované skutečné náhrady bez DPH
• vyjádření pojištěného ke způsobené škodě (popis, příčina, výše) a doporučuje se řádně vyplněné hlášení s podrobným popisem škody, se stanoviskem odborové organizace včetně podpisu předsedy odborové organizace a razítka odborové organizace, průměrné měsíční mzdy v rozhodném období,
• prohlášení zaměstnance, že nebude škodu uplatňovat z jiného pojištění,
• doklady k vyčíslení škody (specifikaci) a výši vzniklé škody,
• zakázkový list, doklady k opravám s rozpisem práce a materiálu (zaměstnavatel),
• nabývací doklady k poškozeným věcem (zaměstnavatel),
• bankovní spojení na zaměstnavatele,
• zápis škodní komise,
• předpis náhrady škody + uznání závazku k úhradě škody.

u poškozeného vozidla :
• kopie velkého technického průkazu,
• kopie řidičského průkazu,
• počet najetých km v době před vznikem škodní události,
• příkaz k jízdě a fotokopie knihy jízd ze dne škodní události,
• doklad o proškolení řidičů (zaměstnavatel),
• kopie policejního protokolu Policie ČR, která dopravní nehodu šetřila + jednací číslo,
• v případě havarijního pojištění (u které pojišťovny je vozidlo pojištěno a číslo pojistky).

u drážního vozidla :
• zpráva a usnesení drážní inspekce.

Další informace pojišťovny Kooperativa, a.s. pro pojištěnce OSŽ :

Vzhledem k tomu, že se toto pojištění týká odpovědnosti za škodu, hradí „pojišťovna„ pouze skutečné škody, respektive poškozená strana (zaměstnavatel) by neměla nárokovat vyšší škodu, než byla skutečně zaměstnancem způsobena.
Skutečná škoda znamená zmenšení majetku poškozeného.
Při určení výše škody na věci se vychází z ceny v době poškození.
Zásadně se vychází z cenového předpisu nebo z ceny pořizovací, potom je třeba zohlednit pokles hodnoty věci v důsledku jejího opotřebení, stáří nebo vad, které na ní vznikly.
Například:
Při poškození motorového vozidla (automobilu) je třeba před opravou škody na vozidle zabezpečit prohlédnutí vozidla a zdokumentovat rozsah škody likvidátorem pojistných událostí pojišťovny Kooperativa, a.s..

Pojištěný zaměstnanec by neměl uznat závazek náhrady škody ve výši, která se rovná částce za opravu vozidla, která je uvedena na faktuře za opravu ze servisu, kde byla oprava provedena.

Kooperativa odečítá od fakturované částky takzvané opotřebení, tj. hodnotu dílů, které při opravě byly vyměněny, snižuje v závislosti na opotřebení dílů původních (stáří věci, počet ujetých kilometrů atd.).

Opotřebení v závislosti na stáří věci a jejím užívání je odečítáno i u odcizených věcí, např. mobilní telefony, vysílačky apod.

Zaměstnanci by měli uznávat svoje závazky vůči zaměstnavateli jen v případech,
kdy skutečně souhlasí se svou odpovědností za vzniklou škodu a souhlasí po konzultaci se zástupcem pojistitele C.E.B., a.s. (popř. OSŽ-Ústředím) s její nárokovanou výší, kterou jim zaměstnavatel předepsal k náhradě.


Zdůrazňujeme :
Pokud dojde k pojistné události, tiskopis „Oznámení škodní události“ si lze vyzvednout u kterékoliv pobočky pojišťovny Kooperativa, ale je bezpodmínečně nutné, aby vyplněný tiskopis byl
zaslán na adresu:
C.E.B., a.s.
Lublaňská 57
120 00 Praha 2

Zaslané „Oznámení škodní události“ se dostane do rukou likvidátora C.E.B., který je seznámen se všemi specifiky pojistné smlouvy mezi OSŽ a pojišťovnou Kooperativa. Nezasílejte „Oznámení škodní události“ přímo na některou z poboček pojišťovny, Vaše pojištění nebude vyřízeno optimálně podle podmínek nastavených pro OSŽ.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ostatní pojištění a úvěry


Možnosti dalšího pojištění a úvěrů

 

Protože víme, jak je těžké se orientovat ve všech nabízených produktech, které nabízejí různé finanční společnosti a pojišťovací makléři (zprostředkovatelé), sjednali jsme pro naše členy a jejich rodinné příslušníky možnost uzavření jakéhokoliv druhu pojištění nebo úvěru na pořízení nemovitosti a další produkty.

Možnost sjednání je prostřednictvím akreditovaného finančního poradce

na tel. č. 736 481 646.

V případě zájmu je možné sjednat i jeho osobní účast na ZV OSŽ žst. Kralupy n/Vlt.

 

Požádali jsme ho zároveň o malou prezentaci na našich stránkách, kterou uvádíme níže, ale jak sám říká, nelze paušálně stanovit podmínky a vybrat vhodné pojištění nebo úvěr pro všechny, nýbrž každé pojištění musí být „šito“ na míru podle potřeb každého jednotlivce.

 

Luboš Vaníček
finanční  poradce

 

       Špatné rozhodnutí, například koupě nepotřebně vysoké kapitálové životní pojistky, může klientovi způsobit velké, mnohdy desetitisícové či statisícové ztráty. Doporučení tedy zní, obraťte se na spolehlivého a nezávislého poradce, který bude vaším dlouhodobým a strategickým partnerem.

Naši partneři:
Spolupracuje s téměř všemi významnými společnostmi českého finančního trhu a svým klientům může vždy zajistit optimální řešení jejich finančních potřeb.

Stavební spořitelny :
Českomoravská stavební spořitelna (Liška), Hypo stavební spořitelna, Modrá pyramida stavební spořitelna (KB), Reiffeisen stavební spořitelna, Stavební spořitelna České spořitelny a Wüstenrot stavební spořitelna.

Hypotéky :
BAWAG Bank, Česká spořitelna, ČSOB, GE Money Bank, HVB, Hypoteční banka, Komerční banka, Reiffeisenbank, Volksbank, Wüstenrot hypoteční banka a Živnostenská banka.

Pojištění :
AEGON Pojišťovna, Allianz, AMCICO AIG LIFE, Aviva, AXA, Česká pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna, ČSOB Pojišťovna, Generali, Kooperativa, Pojišťovna České spořitelny, UNIQA pojišťovna.

Penzijní fondy :
Allianz penzijní fond, ČSOB penzijní fond Stabilita, Generali penzijní fond, Penzijní fond České pojišťovny, Penzijní fond České spořitelny, Penzijní fond Komerční banky a AXA penzijní fond.

Investiční společnosti :
Conseq, HSBC, IKS, Immofinanz, KB, ING IM a Pioneer.

 

Doporučujeme:
 

Investiční životní pojištění

Generali – IŽP Clever - výhodou tohoto životního pojištění je velká a stabilní pojišťovna, velice nadstandardní zhodnocení investovaných finančních prostředků, možnost různých připojištění v jedné smlouvě, možnost kdykoliv upravit smlouvu dle momentální životní situace, finanční prostředky klient vidí již po prvním roce a možnost rozložení finančních prostředků podle různé alokace (klient si sám určí kde a jak se mají jeho prostředky investovat)!

 

Úrazové pojištění

Česká spořitelna - ÚP – výhodou tohoto úrazového pojištění je poměr cena x případné plnění. Za nízkou cenu klient získá nadstandardně vysoké plnění při případném úrazu klienta.

 

Pojištění domácností / pojištění staveb (rodinných domů)

Česká pojišťovna – pojištění kryjící poškození či ztrátu střechy nad hlavou vlivem např. vody nebo ohně, plnění v případě vykradení nebo obyčejné nehody (přeteklá vana, prasklá hadice u automatické pračky atd.)

 

Povinné ručení

ze zákona musí mít každé registrované vozidlo, nabídka levného povinného ručení již od cca. 1.200,- Kč / rok.

 

Pojištění odpovědnosti za škodu – z občanského života / z povolání

každý občas způsobí omylem třetí osobě větší či menší škodu, za několik stokorun ročně je možné tyto škody eliminovat (ve většině případech platí 2/3 škody pojišťovna). Navíc určité druhy pojištění zahrnují mimo jiné i pojištění rodinných příslušníků v základní ceně, takže jedno pojištění platí pro více osob, navíc i hradí škody způsobené domácími mazlíčky

 

Penzijní připojištění

starobní důchody rostou pomalu a ve většině případech ani nepokrývají náklady starobního důchodce. Za pár let situace nebude lepší, naopak horší. Je dobré si spořit na důchod, již od 100,- Kč měsíčně!

 

Stavební spoření

velmi slušné zhodnocení vašich volných finančních prostředků na dobu min. 6 let, klient obdrží i státní příspěvek, s možností úvěru

 

Hypotéky / úvěry ze stavebních spoření

vyřizujeme výhodné hypoteční úvěry či úvěry ze stavebních spoření

 

Pojištění obecně

V: - Výhody  N: - Nevýhody

 

V: Státní dozor, technické rezervy pojišťoven, pojišťovny jsou většinou pojištěny u zajišťoven. Pojistná ochrana je zpravidla účinná okamžikem uzavření smlouvy (kromě výslovně uvedených výluk).

N: Pojistné podmínky obsahují v rámci pojistné ochrany často množství výluk a omezení, kdy není pojišťovna povinna vyplatit pojistné plnění, příp. jen do určité výše.

 

Pojištění osob

V: Pojistné plnění v případě smrti pojištěného nepodléhá zdanění. U pojištění typu I. až VI. nemá pojišťovna právo v průběhu pojistné doby vypovědět pojistnou smlouvu z důvodu zhoršení zdravotního stavu pojištěného.

N: U pojištění typu I. až V. nejsou vklady pojištěny z titulu zákona. U pojištění typu I. až III a V. se zhodnocení pojistného formou technické úrokové míry a podíly na hospodaření pojišťovny vztahují pouze na tu část, která zbude po odečtu nákladů pojišťovny, jejího zisku a částky pro krytí sjednaných rizik. Při výpovědi v průběhu pojistné doby jsou případné výnosy zdaněny vyšší sazbou.

 

Daňové aspekty

V: Daňové úlevy je možné obecně uplatnit u pojištění typu I. až IV. Pojištěný si může odečíst své pojistné pro případ dožití až do výše 12.000 Kč ročně od daňového základu.

N: Pro využití daňových výhod musí pojištění trvat min. 5 let a min. do věku 60 let, v případě nedodržení těchto podmínek je nutné již uplatněné odpočty zpětně dodanit. Pojištěný musí být zároveň pojistníkem. U některých typů pojištění musí pojistná částka pro dožití odpovídat zákonným ustanovením.

 

Příspěvky zaměstnavatele

V: Příspěvky zaměstnavatele je možné obecně uplatnit u pojištění typu I. až IV. Z příspěvků zaměstnavatele neplatí pojištěný odvody na sociální a zdravotní pojištění a do výše 12.000,- Kč ročně ani daň z příjmu.

N: Při předčasné výpovědi smlouvy je příspěvek zaměstnavatele zdaňován vyšší sazbou.

 

       I.     Kapitálové (smíšené) životní pojištění

V: Garance minimálního zhodnocení kapitálové hodnoty ve formě technické úrokové míry. Možnost sjednání některých připojištění, která pojišťovny samostatně nenabízejí.

N: Výnos bývá zpravidla nižší až střední, časový horizont většinou dlouhý. Neprůhlednost rozdělení pojistného na jednotlivé složky – skryté poplatky, poměr rizikové a spořící složky apod. Kladná kapitálová hodnota se nevytváří ihned od počátku platnosti pojištění, nejčastěji až za 2 roky (u některých produktů za 1 rok), takže v případě dřívější výpovědi je tzv. odkupné sníženo i o platby v této lhůtě (do konce této lhůty není na odkupné žádný nárok).

 

     II.     Důchodové pojištění

V: Garance minimálního zhodnocení kapitálové hodnoty ve formě technické úrokové míry. Vyšší efektivita zhodnocení (rizikové pojistné je nulové či minimální). U většiny pojišťoven se nezkoumá zdravotní stav. Možnost sjednání některých připojištění, která pojišťovny samostatně nenabízejí.

N: Výnos bývá zpravidla nižší až střední, časový horizont většinou dlouhý. Častá je neprůhlednost rozdělení pojistného na jednotlivé složky – skryté poplatky, poměr rizikové a spořící složky apod. Kladná kapitálová hodnota se nevytváří ihned od počátku platnosti pojištění, nejčastěji až za 2 roky (u některých produktů za 1 rok), takže v případě dřívější výpovědi je tzv. odkupné sníženo i o platby v této lhůtě (do konce této lhůty není na odkupné žádný nárok).

 

   III.     Flexibilní životní pojištění

V: Garance minimálního zhodnocení kapitálové hodnoty ve formě technické úrokové míry. Rozsah pojistné ochrany lze v průběhu trvání pojištění měnit v závislosti na aktuální životní situaci. Pojištění lze za daných podmínek přerušit (platební prázdniny), snížit/zvýšit pojistné a pojistnou částku, lze provádět částečné výběry apod. Možnost sjednání některých připojištění, která pojišťovny samostatně nenabízejí. Průhlednost rozdělení pojistného na jednotlivé složky – poplatky, poměr rizikové a spořící složky apod. - je obecně vyšší než u kapitálových  a důchodových pojištění

N: Výnos bývá zpravidla nižší až střední, časový horizont většinou dlouhý. Kladná kapitálová hodnota se nevytváří ihned od počátku platnosti pojištění, nejčastěji až za 2 roky (u některých produktů za 1 rok), takže v případě dřívější výpovědi je tzv. odkupné sníženo i o platby v této lhůtě (do konce této lhůty není na odkupné žádný nárok).

 

  IV.     Investiční životní pojištění

V: Možnost dosáhnout vyššího zhodnocení než u ostatních typů životních pojištění. Flexibilita a likvidita - možnost měnit parametry, peníze jsou obecně rychleji k dispozici. Průhlednost - všechny poplatky jsou uvedeny. Možnost sjednání některých připojištění, která pojišťovny samostatně nenabízejí.

N: Výnos není garantován a ani není obecně zaručeno ani vyplacení vloženého pojistného. Časový horizont je zpravidla dlouhý (doporučeno min. 15 let). Často relativně vysoké náklady - rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou, poplatky za vedení smlouvy, správu portfolia, za změny v pojistné ochraně apod. Kladná kapitálová hodnota se nevytváří ihned od počátku platnosti pojištění, nejčastěji až za 2 roky (u některých produktů za 1 rok), takže v případě dřívější výpovědi je tzv. odkupné sníženo i o platby (mj. tzv. počáteční jednotky) v této lhůtě (do konce této lhůty není na odkupné žádný nárok).

 

    V.     Životní pojištění ve prospěch dítěte – s garantovaným zhodnocením

V: Garance minimálního zhodnocení kapitálové hodnoty ve formě technické úrokové míry. Zajištění finančních prostředků pro dítě v případě smrti nebo plné invalidity připojištěné dospělé osoby, přičemž se v těchto případech často vyplácí i renty před uplynutím pojistné doby. Možnost sjednání některých připojištění, která pojišťovny samostatně nenabízejí.

N: Není možné uplatnit daňové úlevy pro připojištěnou dospělou osobu. Výnos bývá zpravidla nižší až střední, časový horizont většinou dlouhý. Neprůhlednost rozdělení pojistného na jednotlivé složky – skryté poplatky, poměr rizikové a spořící složky apod.

 

  VI.     Životní pojištění ve prospěch dítěte – investičního typu

V: Možnost dosáhnout vyššího zhodnocení než u pojištění ve prospěch dítěte s garantovaným zhodnocením. Zajištění finančních prostředků pro dítě v případě smrti nebo plné invalidity připojištěné dospělé osoby, přičemž se v těchto případech často vyplácí i renty před uplynutím pojistné doby. Flexibilita a likvidita - možnost měnit parametry, peníze jsou obecně rychleji k dispozici. Průhlednost - všechny poplatky jsou uvedeny.Možnost sjednání některých připojištění, která pojišťovny samostatně nenabízejí.

N: Není možné uplatnit daňové úlevy pro připojištěnou dospělou osobu. Výnos není garantován a ani není obecně zaručeno ani vyplacení vloženého pojistného. Časový horizont je zpravidla dlouhý (doporučeno min. 15 let). Často relativně vysoké náklady - rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou, poplatky za vedení smlouvy, správu portfolia, za změny v pojistné ochraně apod. Kladná kapitálová hodnota se nevytváří ihned od počátku platnosti pojištění, nejčastěji až za 2 roky (u některých produktů za 1 rok), takže v případě dřívější výpovědi je tzv. odkupné sníženo i o platby (mj. tzv. počáteční jednotky) v této lhůtě (do konce této lhůty není na odkupné žádný nárok).

 

 VII.     Rizikové životní pojištění

V: Relativně levná finanční ochrana pozůstalých v případě smrti pojištěného. Vhodné pro zajištění úvěrů. Možnost sjednání některých připojištění, která pojišťovny samostatně nenabízejí.

N: Není možné uplatnit daňové úlevy. Většina těchto pojištění neobsahuje spořící složku, na konci pojistné doby pojištění zaniká bez náhrady.

 

VIII.     Úrazové pojištění

V: Obsahuje pojištění pro případ smrti nebo trvalých následků nebo kombinace obojího. Relativně nízké pojistné. Možno sjednat samostatně nebo jako připojištění k jiným produktům. U trvalých následků úrazu často pojišťovny nabízejí tzv. progresivní plnění, kdy v případě těžších následků plní pojišťovna v násobcích sjednaných základních částek.

N: Příčinou pojistné události může být pouze úraz, který způsobí smrt nebo trvalé následky – menší úrazy bez trvalých následků nejsou pojištěny. Téměř vždy se plní v procentech pojistné částky podle rozsahu zdravotního poškození (u progresivního plnění ve sjednaných násobcích). Trvalé následky jsou obecně prokazatelné až po 1 roce po úrazu.

 

  IX.     Pojištění denních dávek

V: Vyplácí se denní dávky za dobu nezbytného léčení následků úrazu nebo nemoci, včetně případné hospitalizace. Možno sjednat samostatně nebo jako připojištění k jiným produktům.

N: Tzv. karenční doba - nárok na plnění vzniká, jen pokud celková doba léčení je delší než min. doba léčení stanovená v pojistných podmínkách. Je omezen celkový počet dnů léčení (nejčastěji max. 365 dnů).

 

    X.     Pojištění léčení tělesného poškození

V: Pojistné plnění je vypláceno v % za dobu nezbytného léčení následků úrazu nebo nemoci, včetně případné hospitalizace.

N: Většinou nelze sjednat samostatně, pouze jako připojištění k jiným produktům.

 

  XI.     Pojištění trvalé (plné) invalidity

V: V zásadě existují dvě formy – jednorázová výplata sjednané pojistné částky nebo tzv. zproštění od placení pojistného po dobu trvání plné invalidity. V prvním případě získá pojištěný ihned finanční prostředky pro řešení vzniklé situace, ve druhém případě pojišťovna sama platí pojistné max. do konce sjednané pojistné doby, aniž je tím dotčena výše pojistného plnění v případě pojistné události nebo existence pojištění. U některých produktů, kdy je invalidita sjednána jako součást hlavního pojištění, je možné uplatnit na tuto část pojistného i daňové úlevy.

N: Pro uplatnění nároků na pojistné plnění z pojištění je nutné mít přiznaný plný invalidní důchod ze státního systému sociálního zabezpečení. Předpisy pro přiznání plného invalidního důchodu jsou obecně velmi přísné. V případě, že pojistným nárokem je zproštění od placení pojistného, pak tento nárok trvá pouze po dobu čerpání plného invalidního důchodu. U některých pojišťoven je podmínkou pro přiznání tohoto nároku pouze invalidita, která vznikla následkem úrazu.

 

 XII.     Pojištění vážných chorob

V: Pojistné plnění se vyplácí již při lékařské diagnóze dané choroby.

N: Omezené množství pojistitelných chorob, navíc velmi přesně definovaných. Tzv. karenční doba od uzavření smlouvy, po kterou se v případě diagnózy choroby neplní.

 

 XIII.     Cestovní pojištění

V: Krytí léčebných výloh v souvislosti s nezbytným lékařským ošetřením při cestách do zahraničí. Součástí pojištění je i krytí nákladů na neplánovaný návrat domů, tzv. repatriace. Asistenční služby pojišťovny. Možnost sjednání některých připojištění.

N: Řada výluk, kdy pojišťovna neplní.

 

 XIV.    Pojištění majetku

V: Krytí škod vzniklých na vlastním nemovitém nebo movitém majetku. Možnost pojištění na tzv. novou cenu. Slevy na pojistném v případě bezškodného průběhu pojištění. Možnost připojištění hodnotnějších věcí class="MsoNormal" style="text-align:justify"> N: Plní se do výše skutečně vzniklé škody, max. do výše pojistné částky. Riziko tzv. podpojištění (pojistná částka je nižší než hodnota majetku). V některých případech nutnost zvláštního zabezpečení majetku.

 

 XV.    Pojištění odpovědnosti

V: Krytí škod (na životě, na zdraví, na věci, příp. následných) způsobených jiným osobám v běžném občanském životě, v pracovní činnosti, v souvislosti s provozem dopravních prostředků, v souvislosti s vlastnictvím nemovitosti apod. V některých případech slevy na pojistném v případě bezškodného průběhu pojištění.

N: Plní se do výše skutečně vzniklé škody, max. do výše pojistné částky. Výrazná omezení a výluky v případě způsobení škod úmyslných, pod vlivem alkoholu apod.

 

 XVI.    Pojištění právní ochrany

V: Krytí široké škály nákladů mimosoudních i soudních sporů v běžném občanském životě, v pracovní činnosti, v souvislosti s provozem dopravních prostředků apod. Právní asistence pojišťovny.

N: Obvykle mnoho výluk a uplatnění limitů pojistného plnění.

 

Důležité upozornění: u většiny pojištění doporučujeme v průběhu jejich trvání aktualizovat pojistné částky nebo rozsah krytí v závislosti na změnách ekonomických a životních situací (inflace, zhodnocení majetku, změny v příjmech, změny rizikových kategorií atd.).